درخواست بازنشستگان از رئیس مجلس: آیین‌نامه متناسب‌سازی حقوق را دوباره بررسی کنید ناجی ١۵٠ زائر اربعین حسینی در گذشت + ویدئو مهارت حلقه مفقوده مهاجرت در ایران سیمایی صراف: دانشگاه را دور از نگاه‌های حزبی اداره کنیم چه زمانی نرخ رشد جمعیت کشور مثبت می‌شود؟ دستگیری سارق خودرو با تیراندازی هوایی پلیس در نیشابور (۲۴ شهریور ۱۴۰۳) واکسن آنفلوانزا برای استفاده عموم مردم در داروخانه‌های مشهد موجود است ایران در آبان ماه ۱۴۰۳ میزبان المپیاد جهانی ترکیبیات است + جزئیات نخستین واکسن ضد آبله میمونی در جهان تأیید شد راهکارهای مختلف چین از افزایش میزان پیر شدن مردم این کشور جلوگیری نکرد تأثیر سوابق تحصیلی دانش‌آموزان در کنکور سال ۱۴۰۴، ۶۰ درصد خواهد شد ۲۲۵ پروژه آموزشی مهرماه امسال تحویل آموزش و پرورش خراسان رضوی می‌شود اعمال قانون ۱۰۲۲ خودروی حادثه ساز در مشهد | ۴۱ خودرو متخلف توقیف شدند (۲۴ شهریور ۱۴۰۳) یادی از مرحوم دکتر علی اکبر فیاض، مؤسس دانشکده ادبیات مشهد | درخت سترگ دانش اولین نمایشگاه خدمات پرستاری در خاورمیانه| تحول نظام سلامت با گسترش مراکز مراقبت در منزل تاثیر بیماری آسم بر افزایش خطر ناباروری زنان برای تعامل با کودکان و نوجوانان نیازمند آموزش و یادگیری هستیم میان‌وعده مناسب برای زنگ تفریح دانش‌آموزان چیست؟ کانون بازنشستگان: بازنشستگان را شرمنده خانواده نکنید | برای درمان بیماریِ صعب‌العلاج وام می‌خواهند و ما شرمنده‌ایم! پسر معتاد به شیشه، پدر و مادرش در اراک را به قتل رساند ابعاد جدیدی از قتل یاسمین رحمتی، استاد موسیقی دانشگاه تهران از زبان یکی از اقوامش
سرخط خبرها

کدام مستمری‌بگیران مشمول ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی و حداقل‌بگیر هستند؟  

  • کد خبر: ۲۴۸۱۴۴
  • ۰۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۲
  • ۲۴
کدام مستمری‌بگیران مشمول ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی و حداقل‌بگیر هستند؟  
قانون تامین اجتماعی (مصوب سال ۱۳۵۴) در بخش‌هایی بطورمشخص درباره ازکارافتادگان مباحثی دارد که توجه به آنها گویای فقدان برخی جزئیات است.

به گزارش شهرآرانیوز، از کارافتادگان و افرادی که به دلایل مختلف زیر مبلغ حداقل دریافت می‌کنند، بخش قابل اعتنایی از مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی را به خود اختصاص می‌دهند. در رابطه با این افراد، البته قانون «ازکارافتادگی» با بررسی کارشناسان در کمیسیون مربوطه با حضور بازرسان کار و بازرسان تامین اجتماعی اظهارنظر می‌کنند. اما با این حال، حال و روز معیشتی این بخش از مستمری‌بگیران تامین اجتماعی به دلیل دریافت حقوق زیر حداقل، اصلا مساعد نبوده و به مراتب از سایر مستمری‌بگیران حداقل بگیر، وضعیت نامناسب‌تری از نظر معیشتی دارند. 

قانون تامین اجتماعی (مصوب سال ۱۳۵۴) در بخش‌هایی بطورمشخص درباره ازکارافتادگان مباحثی دارد که توجه به آنها گویای فقدان برخی جزئیات است. برای مثال مواردی مانند «از کارافتادگی جزئی» و «از کارافتادگی کلی» در این قانون به‌طورکلی و بدون توضیح آمده و تشخیص مصادیق آن به ناظران، بازرسان و کمیته‌های مربوطه سپرده شده است. 

قانون مهم دیگر در این حوزه (بیمه از کار افتادگی) مربوط به اصل بیست و نهم قانون اساسی می‌شود. بر طبق این اصل، همه افراد می‌توانند از خدمات بیمه تامین اجتماعی مانند بازنشستگی، دریافت حقوق بیکاری، پیری، از کارافتادگی، در راه‌ماندگی، بی‌سرپرستی، حوداث و سوانح، خدمات بهداشتی، خدمات درمانی، مراقبت‌های پزشکی به صورت بیمه استفاده کنند.

با این توصیف، تامین از کارافتادگان مشمول بیمه تامین اجتماعی به ویژه برای افرادی که در حین کار دچار از کارافتادگی هستند، برعهده سازمان تامین اجتماعی و سازمان‌های اقمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گذاشته شده است. 

با این ترتیب، به صورت جسته و گریخته می‌بینیم که هستند افرادی که در اثر رفت و آمد به محل کار نیز آسیب دیدند، اما چون برخی کمیته‌ها این موارد را جزئی از فرآیند کار نمی‌بینند، مورد آسیب دیده را ذیل «ازکارافتادگی ناشی از بیماری» دسته‌بندی می‌کنند و به این ترتیب این افراد مبلغ حداقل مستمری که مشمول افراد دچار «از کارافتادگی به علت کار» را دریافت نمی‌کنند. 

ح. الف (مستمری‌بگیر از کار افتاده سازمان تامین اجتماعی در مشهد) که سال‌ها پیش حین بازگشت از کار دچار ضایعه نخاع گردن ناشی از تصادف شده و تقریبا از ناحیه پایین‌تر از گردن فلج شده است، از این دسته افراد شناخته می‌شود. 

وی که با وجود پیگیری‌ها ذیل عنوان «ازکارافتادگی غیرکلی» و «ازکارافتادگی ناشی از بیماری» دسته‌بندی شده، به خاطر آنکه تنها کمتر از ۱۰ سال سابقه بیمه داشته، به همراه مقرری برخی نهاد‌های خیریه‌ای کمتر از ۹ میلیون تومان دریافت می‌کند. او می‌گوید: بخشی از سوابق بنده در قالب ۳۰ ماه خدمت سربازی در مناطق عملیاتی بوده که برای خریدن آن و افزودنش به سوابق باز هم مشکل مالی دارم. 

این مستمری‌بگیر سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد: مسئله این است که ما به‌‎عنوان از کارافتادگانی که خود در از کارافتادگی وعدم امکان کار کردن خود نقشی نداشتیم و بخاطر شرایط جسمی امکان کار کردن تا زمان سن بازنشستگی را نداریم و حالا که به سن بازنشستگی رسیده و مستمری می‌گیریم، بخاطر از کار افتادگی و کمتر بودن سابقه، کمتر از حداقل دریافت می‌کنیم. این درحالی است که هزینه درمان ما نیز بسیار بالاست و بخش قابل توجهی از دارو‌های ما که برای جلوگیری از افزایش درد و بیماری است، به خاطر خارجی بودن مشمول بیمه نیستند. برای مثال بنده که دچار مشکل نخاعی و عدم حرکت بودم، نیازمند داروی نوروبیون هستم که تنها مدل خارجی و بسیار گران آن را باید استفاده کنم تا بتوانم دوام بیاورم. 

او در پایان تصریح کرد: قطعا با مستمری کمتر از ۱۰ میلیون تومان، افراد سالم نیز به‌عنوان مستمری‌بگیر نمی‌توانند امرار معاش کنند. این درحالی است که ما مستمری‌بگیران ازکارافتاده برخلاف باقی بازنشستگان نمی‌توانیم در کنار مستمری، فرصت شغلی برای بهبود وضعیت معاش خود داشته باشیم و همین مشکلات ما را بغرنج‌تر می‌کند. 

چه مستمری‌بگیرانی مشمول ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی و حداقل‌بگیری هستند؟ 

علیرضا حیدری (نایب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری و کارشناس تامین اجتماعی) در رابطه با مشکلات این بخش از بازنشستگان زیرحداقل بگیر و ازکارافتادگان گفت: صندوق تامین اجتماعی یک صندوق بیمه‌گر با منطق اقتصادی است و قاعدتاً هرکس به میزان آورده خود از آن بهره‌مند می‌شود. از سال‌ها پیش که قانون چنان بوده که افراد دارای سابقه کمتر از ده سال، با هر میزان از سابقه اگر به سن بازنشستگی می‌رسیدند، با ۱۰ سال سابقه (یعنی با یک سوم حداقل مستمری) بازنشسته شده و حقوق مستمری برای آنها برقرار می‌شد. این افراد مشمول ماده ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی که تناسب حقوق بازنشستگی با حداقل معیشت برایشان قید شده نمی‌شوند. 

وی افزود: به هرحال در قانون تامین اجتماعی ما با دو نوع از کارافتادگی «ناشی از شغل» و ازکارافتادگی «ناشی از بیماری» داریم که اولی مشمول ماده ۱۱۱ و ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی است. یعنی با هر میزان از سابقه بیمه (حتی یک روز) اگر توسط بازرسان کار و بازرسان تامین اجتماعی اثبات شود که فرد در شرایط کار و به واسطه کار یا ماموریت یا حتی ایاب و ذهاب به مسیر دچار نقص عضو و ازکارافتادگی شود، مشمول ماده ۱۱۱ تامین اجتماعی شده و باید از حداقل حقوق مستمری کامل (۳۰ روزه) برخوردار باشد. 

حیدری تصریح کرد:، اما اگر کارگری در شرایطی باشد که به هر ترتیب کمیته مربوطه و بازرسان تامین اجتماعی و وزارت کار تشخیص دهند که آسیب و از کارافتادگی وی ناشی از بیماری یا هر دلیل غیرشغلی بوده، فرد را ذیل ازکارافتادگی ناشی از بیماری طبقه‌بندی کرده و در نتیجه همین امر باعث می‌شود که فرد در صورت داشتن سابقه کمتر از ۱۰ سال، مانند همه کسانی که با سابقه کمتر از ۱۰ سال به سن بازنشستگی می‌رسند، با مستمری کمتر از حداقل بازنشسته شده و حدود یک سوم مستمری حداقل را دریافت کنند. 

این فعال حقوق بازنشستگان تاکید کرد: بازنشستگان و ازکارافتادگانی که این مشکل را دارند، باید بتوانند درمقابل بازرسان و رسیدگی کنندگان به پرونده خود استدلال کنند که چرا ازکارافتادگی آنها مرتبط با شغل آنهاست. برای مثال طبق قانون اگر وسیله یا شرایط خاص برای ایاب و ذهاب کارگر به محل ماموریت یا کار تحت تاثیر کارفرما باشد، این ازکارافتادگی مرتبط با شغل تلقی شده و فرق به عنوان مشمول ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی باید به اندازه حداقل لازم برای گذران آبرومند یک زندگی و درمان کاملاً رایگان بهره‌مند باشد.

این کارشناس حوزه تامین اجتماعی در پایان خاطرنشان کرد: این درست است که سازمان تامین اجتماعی و سایر صندوق‌های بیمه‌گر منطق اقتصادی داشته و صندوقی امدادی نیستند، اما زندگی شرافتمندانه حق هر شهروندی است که به هر دلیلی از کارافتاده است، لذا در این موارد اگر هم صندوق‌های بیمه‌گر نمی‌توانند از نظر قانونی پوشش کافی به عمل آورند، دست کم باید نهاد‌های امدادی و حمایتی بتوانند پوشش مناسبی را برای یک زندگی آبرومندانه برای این عزیزان در کشور فراهم آورند.

منبع: ایلنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۰
س
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
0
4
چقدر یه ملت بایدذلیل شده باشیم ک برای گرفتن حق قانونی خود اینقدر التماس کنیم تامین اجتماعی باروی گشاده ازت پول میگیره وقتی باید پس بده پولو خودشوبه بدبختی میزنه این چطور بیمه ایی هست که گدا هم هست کمکش باید کرد پس اون سرمایه ها کجا میره تو جیب خودشون وزندگیشونو بچه هاشون میشه برای ملت نداريم نداريم میکنن حاشا به این بیمه وسر کرده های این بیمه حاشا وحاشا
علی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
0
4
سلام من سال ۹۹بازنشست شدم دوستانم هم ۴۰۳چرا توی یک سمت چرا حقوق ما زمین تا آسمان فرق میکند حقوق ما نصف آنها نیست همسان‌سازی را انجام دهید تورم بیداد میکند ما بازنشستگان اول مخارجمان هست
امید به خدا
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
0
4
با عرض سلام بنده سال ۸۶ درحال برگشت از کار تصادف شدید کردم و از کار افتادگی ۷۰ درصد شدم با کمتر آز ۱۰سال سابقه بیمه با حداقل حقوق می گیرم حالا ما چه کار کنیم لطفا راهنمایی کنید با تشکر
مسعود صوفی
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
2
4
آخه بازنشسته وبیمه شده تامین اجتماعی اززمان بدنیاامدن کارگربوده وازرندگی شرافتمندانه هیچ ارثی وسهمیه ای نمیبرندهمانطورکه بانکهای ایران متعلق به کارمندان بانک است ؟؟؟؟؟؟
سیروس آصغری اردلان
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
0
2
سلام من یک سوالی ازرییس های تامین اجتماعی وازوزیرکار وکسانی که ازکارکر واقتصاد سرشان میشود ۱درسازمان ما حداقل بگیران بیش از۱۲ میلیون خقوق دارندوحداکثر از۲۰ تاال ماشاالله وما ها که ۹سال است بازنشستگان هستم کمتراز۵میلون تومان درماه حقوق میدهند اسم ما چه می توان گداشت وباحقوق یک ماه راچطوری میتوان سر کرد واللهی چندین سال راازمدارک ما را دربایکانی راکعت گم کردند وخدمت سرباز هم حساب نکردند وچهارده سال وهشت ما فقط بیمه پردازی کهسازش با کافرما کردند اگردرست دردستم مدارک است حساب کند از۲۰ سال بیشتر است وسختی کاروزیان آور را حساب میکردند از۲۵ سال رد میشددوستان تنها من نیستم بیش ازسه میلین نفر به گفته سازمان ومن باچندین نفرهم صحبت کردم آنهاهم این بایکانی راکت راکفتندکه پرونده گم شده ۱۰ سال پیش هم ترفند تامین اجتماعی این بوده حالا دفاع نمیکنم ولی کمتراز۵میلیون خقوق بگیر اسم اش حداقل بگیرنیست چه است یاحق ویاعلی حیدرمددی
مجید خادمی مطلق
United States of America
۰۱:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
1
4
شما را به خدا من کار افتاده جزعی در حین کار هستم
لطف کنید به فکر ما هم باشید آخه با این ماهی ۲تومن چطور زندگی کنیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
1
5
سلام تورو خدا مسولین کمک کنید موش همه جارو بر داشته فکری کنید مخصوصا منطقه ۲۱ میترسیم دم غروب بیرون بریم به ادم حمله می کنن
حسین کارگزاری
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
2
2
جراید نوشتاری فقط دورغ بنویسید.تابه حال حرف راستی که نوشته باشید ندیده ام نخواندام متاسفم هرچه درموردبازنشستها نگارش میکنید فقط دورغ صاحبی نیست که شماراجریمه کند یادرب محل کارشان راپلمپ کند
م ش
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
0
3
سلام اقای موسوی در تبعیض وقضاوت جهت حق و حقوق پبیر مردها وخانمها دقت کن بخدا فردا روزی پشیمان میشوی که چرا قدرت داشتم نکردم چگونه از بک یک اینهمه ادم حلالیت میطلبی هر تصمیم تو سرنوشت ساز است خدا کمکت کند رسول الله را خوشحال کنی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
0
0
سلام ،در زمان های نه چندان دور اگر کسی 2سال بیمه می‌ریخت وباز نشست میشد کل حقوق سی روزه بهش تعلق می‌گرفت ،الان چرا اینطوری نیست ،تو رو خدایی که میشناسید اینقدر دست بسر باز نشسته هارونکنید ،ده سال بیمه ریختم ،چکار کنیم شدیم 55ساله ،وباید ده روز حقوق. بگیریم ،بخدا دور از انصاف هست که سی روز تعلق نمیگیرد ،گناه ما چیست ،شما هم مثل گذشتگان مون رفتار کنید ،بخدا سراغ دارم آدمهایی رو که 5سال هم خدمت نکردند ولی حقوق کامل میگیرن ،مگر میخواهید از جیب پدرتان بدهید که اینقدر دست دست میکنید ،
بازنشسته در هم شکسته
Finland
۰۹:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
0
5
تا آخر سال همین جور داستان بگین عمل کو
بازنشسته گرسنه
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
1
3
من با نوزده سال سابقه از کار افتاده کلی هستم بمن شش میلیون حقوق میدهند
بازنشسته
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
0
1
سکوت نشان رضایت است
فرهمند
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
0
0
خدایا تو شاهد باش ما دلمون نمی‌خواست از کارافتاده شویم حالا که شدیم حداقل حقمان را بدهند به خدا من 19سال و 7 ماه و 21روز سابقه دارم...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
0
0
سال رو اتمام است مسولین اندر خم ی کوچه اند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
0
1
این حرفها همه شروره عین همسان‌سازی را واریز کنید اگه مرد هستین
جلیل وثوق
United States of America
۱۶:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
0
1
چرابایدیکی مثل من با۶۰سال سن سه میلیون چهارصد تومان بگیرم ودیگری که ازکارافتاده است نزدیک به ۷میلیون تومان ۶۰سال سن دیگرنه کسی کارمیدهد ونه می توانی کارکنی چراباید اینطوری حساب کتاب کنید بااین حقوق نون خالی هم درروزنمی توانیم بخوریم
جواد اشرفی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
0
1
چرا باید به ما مستمری بگیران که کمتر از ۲۰ سال سابقه داریم وام تعلق نگیرد. به بقیه افراد هم می‌گویید سن شما بالاست وام تعلی نمی‌گیرد.پس برای چه افرادی اعلام وام میکنید هیچ کدام از مستمری بگیران تامین اجتماعی با شرایط سازمان شامل وام نمی شوند .
بازنشسته تأمین اجتماعی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
0
1
آقای کارشناس مسائل تأمین اجتماعی آیا شما میتوانی با حقوق ۳۰ میلیون تومانی ۳۰ روز با ۴ نفر زندگی کنی که ما با بیش از ۳۰ سال سابقه کار بیمه پردازی ۱۰ میلیون تومان حقوق میگیرم و باید خرج زندگی ام را بیماری خودم و خانواده ام را تأمین کنم واقعا خیلی بی انصافی است و بی تدبیری که کشوری که ۴ درصد منابع دنیا را داره سومین کشور دنیاست در فروش نفت و گاز و برق و همه چیز چرا سرتون را کرده‌اید زیر برف و نمی‌بینید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
0
0
سلام اگر تامین اجتمایی حقوق امثال من که زیر ۴ میلیون مستمری میگیریم نمیخواد همسان سازی کنه لطفا مارا به کمیته امداد معرفی کنید شاید به ما هم رهمی بشود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
0
0
دولت هرچه سریعتر معوقات بازنشسته ها را واریز بکند
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
0
0
من که ۳۲ یا ۳۳ سال بیمه پرداخت کردم حدودا۱۲ سال بیمه در سازمان نیروهای مسلح پرداخت کردم ۴۰ ماه چبهه دارم وهمان حق بیمه نیز به تامین اجتماعی انتقال دادم ومحددا مبلغ حدودا ۳۵ میلیون دوباره مالتفاوت به تامین اجتماعی پرداخت کردم چرا باید حداقل حقوق دریافت کنم حدودا ۱۰ میلیون و۷۰۰ هزار تومان با پرداخت بیمه تکمیلی از طرف بیمه دی میشود ۱۱ میلیون به این مگین عدالت اجتماعی وبیمه ای
همت پناه
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۶
0
0
سلام سختی زندگی ما را کسی درک نمی کند ایثارگری دارم مستاجرم حقوقی که میگیرم برای اجاره تمام می شود ازدزفول
شهرام
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
0
0
امروز که ۲۱ شهریور ماه است هنوز حقوق پرداخت نشده
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->